Search This Blog

Monday 12 September 2011

Menanti hari...

Baru start keje aku dah berangan2 nak tukar kereta... LOL... Betul la orang cakap, darah muda.. sementara muda la nak pakai kereta stylo kan, skrg ni ak pakai kancil 660, tapi ak dah convert masuk mira L5 intercooler turbo, engine L5 nie mempunyai 4 piston(biase engine kancil 3piston jer) , then engine ini menggunakan timing chain (biase menggunakan timing belt), so free maintainance for timing belt, jadi juz tukar minyak hitam dan oil filter sahaja... compare dengan engine L2S yang mempunyai 3 piston tapi intercooler turbo.. engine L5 nie pickup kurang skit tapi bile jalan long distance agak stabil becoz use twincam..  body part laen aku xsempat nak buat, sebab kerja opis, dulu ak belajar senang nak lepak bengkel wat sikit2...

Kancil ak nie dah sedap bawak, tapi manusia nie mane la penah puas, lagi pun aku nak kereta besau sikit, senang nak angkat barang, pas2 klu bawak jauh xde la sakit sangat, suspension kereta besau nie pun stabil sikit,aku rase nak angkat kereta second hand, so aku tanye la pendapat pakcik aku... Pakcik aku memang pakar dalam hal ehwal kereta nie, die mempunyai pengalaman lebih 30 tahun dalam bidang pembengkelan dan mempunyai sebuah bengkel,so pendapat die jangan la pakai kereta second hand kalau boleh... aku pun tanye la kenapa, die cakap biase nya orang tak kan jual kereta kalau kereta xde problem, aku pun xdela trima bulat2... tapi ada la relevan nya kata2 pakcik aku tu...  lagipun biase salesman akan cakap yang kereta nie perfect, tapi belum tentu lagi, kadang2 mase kite nak beli kereta second hand nie, kite bawak mekanik yang hebat2, tapi dia pun manusia juga, bukan die boleh tau semua benda, ada jugak kadang mekanik nie terlepas pandang... lagi pun kalau kereta baru nie ad waranty... Proton ada waranty 5 tahun untuk enjin dan 3 tahun untuk bodypart, so pape senang la, hantar balik jer kat agen yang kite beli kereta tu... so sekarang nia aku tengah berfikir secara rasional lagi... yela kadang2 kalau salah pilih lagi susah kite, nak keje lagi, nak sibuk kereta lagi... so utama kan yang utama...

1 comment:

  1. Betol2.. dah ade kete tuh syukurlah... :) tak payah nak belagak2 sangat.. laenlah kalau ade duit terpijak, duit jatuh dari langit ke.. duit nak buang merata ker, laen ceritelah kalau nak tukar kete baru. Anyway, CONGRATS sebab tak ikut nafsu :) hehe

    ReplyDelete